Atklātā stunda mācību priekšmetā “Muitas darbība”

2018. gada 6. novembrī PIKC „Daugavpils tehnikums” profesionālo priekšmetu skolotājs Dmitrijs Sirotko dalījās pieredzē ar saviem kolēģiem un rādīja atklāto mācību stundu muitas darbībā. Stundas tēma bija ”CITES konvencija. CITES īpatņu tirgus Latvijā un pasaulē”, bet svarīgākais, ka klātesošie skolotāji bija pārliecinājušies, ka audzēkņi spēj mācīties paši.

1   2   3

 

 

 

 

CITES ir starptautiska vienošanās starp dalībvalstīm, kuras mērķis ir nodrošināt, ka starptautiskā tirdzniecība ar savvaļas augu un dzīvnieku sugām neapdraud to pastāvēšanu dabā. Tā ar īpašu atļauju sistēmas palīdzību regulē un seko līdzi tirdzniecībai ar vairāk nekā 35 000 savvaļas augu un dzīvnieku, kā arī no tiem gatavotiem izstrādājumiem. Tikai pateicoties CITES, daudzu dzīvnieku sugu, piemēram, ziloņu vai degunradžu, populācijas mūsdienās nav izmirušas.

Divu stundu laikā TT-41 audzēkņi izpildīja dažādus uzdevumus par CITES konvencijas nozīmi, muitas lomu sabiedrības interešu aizsardzībā, kā arī sprieda par šīs jomas strikta regulējuma nepieciešamību. Audzēkņi grupās meklēja interneta resursos dažādu veidu informāciju par reto dzīvnieku un augu sugu pārdošanas piedāvājumiem un to analizēja, vērtējot to gan no valsts kontroles institūciju viedokļa likumu ievērošanas jomā, gan no patērētāja viedokļa aktuālās informācijas saņemšanas aspekta. Lai padarītu nodarbību interesantāku un pievērstu audzēkņu uzmanību šīs problēmas aktualitātei, tika piedāvāti arī demonstrācijas modeļi no skolotāja privātās kolekcijas (atklātnes par retiem dzīvniekiem un arheoloģijas atklājumiem, dažādi izdales materiāli, mumificētas zivis, dzīvnieku kažokāda utt.).

4   5   6

 

 

 

 

Nodarbības nobeigumā audzēkņi prezentēja sava darba rezultātus, aktīvi iesaistoties diskusijā par CITES problēmjautājumiem un atbildot uz skolotāja un klasesbiedru jautājumiem. Atklātās mācību stundas procesā piedalījās PIKC „Daugavpils tehnikums” izglītības metodiķe J. Dideviča, Mendeļejeva ielas mācību korpusa nodaļas vadītāja A. Lazuko, profesionālo mācību priekšmetu skolotāja N. Panteviča un vācu valodas skolotāja J. Sardiko.

Protams, lai izveidotu mācību stundu, kurā galvenais darba darītājs ir audzēknis, nepieciešams liels skolotāja ieguldītais darbs, gan sagatavojot mācību stundas materiālus, gan trenējot audzēkņus patstāvīgam darbam, bet gandarījums un rezultāts ir abām pusēm. Pēc mācību stundas skolotājs Dmitrijs Sirotko dalījās pieredzē par dažādām mācību stundās izmantotajām metodēm, par kurām skolotāji bija ļoti ieinteresēti un gatavi tās izmēģināt savā ikdienas darbā. Atklātās stundas laikā tika izmantoti COOL apmācības pamatprincipi (izvēles brīvība, patstāvīgums, kooperācija) ar mērķi attīstīt audzēkņos pamatkompetences, kuras nepieciešamas profesijā un dzīvē.* Iepazīšanās ar COOL apmācības metodiku kļuva iespējama pateicoties skolotāja dalībai starptautiskās mobilitātēs Vācijā un Austrijā.**

Atklātās stundas ir mūsu pedagogu iespēja mācīties, izmēģināt ko jaunu vai nostiprināt pārliecību par jau zināmu atziņu aktualitāti, saņemot tūlītēju atgriezenisko saiti ne tikai no saviem audzēkņiem, bet arī jomas profesionāļiem, kuri klātienē vēro mācību stundu.

7   8   9

 

 

 

 

Ļoti svarīga skolotājam ir atgriezeniskā saite, ko šajā procesā iespējams saņemt no kolēģiem. Skats no malas liek arī uz savu darbu paskatīties citādāk, uzlabot kādu stundas elementu. Svarīga ir ne tikai atklātā stunda kā process, bet arī pārdomas, diskusijas par stundu. Kolēģu pieredzes stāsti par mums aktuālo metodisko tēmu, nevadot stundu, rosina domu apmaiņu atbalstošā vidē. Mācību stunda atbildīgiem skolotājiem nekad nebeidzas ar zvanu. Domāšana par to turpinās. Ja ir pārdomas, kā to izdarīt vēl labāk, vēl atraktīvāk gan satura ziņā, gan ieinteresētības ziņā, tad viss ir kārtībā.

Šajā mācību gadā, ņemot vērā atklātās stundas potenciālu citu mācību metožu starpā un tās augošo popularitāti, tā ir jau otrā atklātā stunda citu priekšmetu skolotājiem, pirmā tika novadīta septembra vidū skolotājiem no Spānijas loģistikas pamatos par tēmu „Kravu marķējumi. Manipulācijas zīmes”.

Paldies par atsaucību, vērtīgiem padomiem un ieinteresētību visiem šī procesa dalībniekiem!

* http://www.daugvt.lv/index.php/lv/news/3256-pieredzes-apmaias-seminrs-skolotjiem-par-cool-metodikas-izplatanu

** http://www.daugvt.lv/index.php/lv/news/3020-pieredzes-apmaia-austrij-erasmus-projekta-ietvaros

Informāciju sagatavoja:  Dmitrijs Sirotko


Поиск...