Skolas soma_LV100-logo

 

 

Iniciatīva „Latvijas skolas soma”

Šajā mācību gadā mūsu tehnikums piedalījās veltītās Latvijas republikas simtgadei programmas „Latvijas skolas soma” īstenošanā. Iniciatīva „Latvijas skolas soma” ir lielākā valsts simtgades dāvana vairāk nekā 200 000 Latvijas skolēniem. Līdz ar 2018.gada septembri, tā sniedz iespēju ikvienam mūsu valsts skolēnam klātienē izzināt un pieredzēt mācību programmā ietvertās Latvijas dabas un kultūras vērtības, kā arī iepazīt zinātniskos sniegumus un uzņēmējdarbības veiksmes stāstus. Integrētās mācību programmas izveidei, transporta un ieejas biļešu segšanai paredzēti 13,5 miljoni (jeb 40%) no valsts simtgadei plānotā papildu finansējuma piecu gadu periodā.

1   2   3

 

 

 

 

 

Programmas „Latvijas skolas soma” mērķis ir nodrošināt Latvijas skolas vecuma bērniem un jauniešiem valsts garantētās izglītības iegūšanas ietvaros iespēju klātienē pieredzēt Latviju, izzināt un iepazīt Latvijas vērtības, kultūrtelpu un attiecības dinamiskā un jēgpilnā darbībā, tādējādi spēcinot piederības sajūtu un valstisko identitāti.

Pirmajā pusgadā mūsu audzēkņi ar programmas „Latvijas skolas soma” palīdzību īstenoja dažādus pasākumus.

Pasākuma „Homo novus” ietvaros mūsu audzēkņi (AM-31, L-31, ATS-31, DT-21, DT-31, EM-31, KS-21, KS-31, KV-31, TS-31, TT-31, FR-31) apmeklēja kinoteātri, lai pieredzētu modernu Latvijas kinomākslu, režisores Annas Vidulejas filmu „Homo novus” un, ar filmas palīdzību, izjust XX gs. 30. gadu atmosfēru Latvijā. Daži skolotāji pasākuma ietvaros iepazīstināja audzēkņus ar kinomākslas valodas specifiku un analīzes noteikumiem.

4   5   6

 

 

 

 

 

Četras grupas (DT-11, EM-11, AM-11, PR-11) piedalījās pasākumā „Ekskursija Saeimā”. Audzēkņi iepazina mūsu Saeimas, republikas parlamenta ikdienas darbu, kā arī apskatīja Saeimas nama vēsturi, unikālo arhitektūru un dekoru, citu valstu pārstāvju dāvanu kolekciju mūsu Saeimai. Pasākuma ietvaros audzēkņi arī iepazina dažas Rīgas vēsturiskas vietas, kā arī izmantoja iespēju apmeklēt Latvijas kara muzeju. Un tas ir ļoti aktuāli, jo pirmkursniekiem šogad jākārto centralizētais eksāmens Latvijas un pasaules vēsturē un viņiem svarīgi pieskarties dzīvajai vēsturei un izjust vēsturiskās vietas.

Ļoti oriģinālu iespaidu ieguva pasākumu „Glezniecība. Arhitektūra. Opera.” un „Glezniecība. Arhitektūra. Opera. II” dalībnieki (FR-11, FR-21, FR-31, ATS/TT-11, DT-41, KS-41, VKV-21). Viņiem palaimējās ieskatīties aiz Latvijas Nacionālās operas kulisēm, uzzināt to vēsturi, izbaudīt arhitektūru, iepazīt dažādu operas darbinieku darba ikdienu. Īpaši iedvesmoti bija mūsu frizieri, kuri atrada operā negaidītas karjeras iespējas.

9   10   11

 

 

 

 

 

Kā pasākuma sastāvdaļa pirmajā braucienā tika paredzēta Latvijas Nacionālā mākslas muzeja apmeklēšana, bet otrajā – iepazīšanās ar Mākslas muzeja „Rīgas birža” (bijušā Ārzemju mākslas muzeja) ekspozīciju.

Glezniecība mūsdienās nav populārākais mākslas veids, tāpēc svarīgi iemācīt topošas paaudzes pārstāvjus saprast un baudīt to, zināt mūsu klasiķus un avangardistus, cienīt mākslinieku darbus. Pēc ekspozīcijas apmeklēšanas sajutām lepnumu un prieku par to, cik interesanti un nopietni ir krājumi mūsu muzejos.

12   13   14

 

 

 

 

15   16   17

 

 

 

 

 

Lai savām acīm redzētu Daugavas spēku (EM-11, EM-21) audzēkņi apmeklēja Latvijas slaveno hidroelektrostaciju – Pļaviņu HES un Ķeguma HES – muzejus, iepazina Latvijas hidroenerģētikas vēsturi, slaveno uzņēmumu darba ikdienu, tehnoloģijas, vietu tautsaimniecībā, ar to saistītas profesijas.

Mūsu galvaspilsēta Rīga ir slavena ar saviem jūgendstila arhitektūras pieminekļiem, kā arī mums ir lielisks Rīgas Jūgendstila muzejs. Un to mūsu (DT-21, KS-31) audzēkņi apmeklēja pasākuma „Arhitektūra un māksla” ietvaros. Pasākuma otrajā daļā mēs izbaudījām Mākslas muzeja „Rīgas birža” pastāvīgu ekspozīciju.

20   21   22

 

 

 

 

 

Pasākuma „Pagātnes reveranss” ietvaros (TS-31) audzēkņi apmeklēja Daugavpils novadpētniecības un mākslas muzeju, kur interaktīvas programmas ietvaros iepazina 19. gs. beigu – 20. gs. sākuma viesistabas interjeru, uzzināja par tā laika modi, kā arī par sabiedrisko dzīvi Daugavpilī (Dvinskā) 19. gs. beigās – 20. gs. sākumā.

Mūsu automehāniķi (AM-41, AMV-11, AM-21) izmantoja lielisko iespēju iepazīties un parunāties ar auto restauratoru Normundu Orleānu un iegremdējās vēsturisko automašīnu pasaulē pasākuma “Retro auto muzejs” laikā.

Četras grupas (TT-31, KS-21, ATS-21, PRV-11) pasākuma „Rundāles pils” laikā apmeklēja iekļautu Latvijas kultūras kanonā slavena arhitekta Frančesko Bartalameo Rastreli šedevru. Tikšanās ar parādes zālēm, ar porcelāna kabinetu, ar ekspozīcijām hercoga apartamentos, veicināja audzēkņu skaistuma izjūtas attīstību, bagātināja viņu priekšstatu par Latvijas kultūras mantojumu.

Pasākumi „Karš un māksla” (L-21, TS-21) un „Kino vēsture un kara vēsture” (ATS-31, TT-21) sastāvēja no divām daļām ar Latvijas Kara muzeja ekspozīcijas iepazīšanu pamatā. Bet par otro ekskursijas objektu pirmajā gadījumā bija izvēlēts Mākslas muzejs „Rīgas birža” ar lielāku ārzemju ekspozīciju Latvijā, otrajā – Rīgas Kino muzejs, kur mēs uzzinājām par kinomākslas attīstību gan no tehniskas, gan no estētiskas puses un par Latvijas sasniegumiem.

23   26   27

 

 

 

 

 

Arī Daugavpilī ir ievērības cienīgi kultūrvēsturiski objekti. Viens no tiem ir Daugavpils Marka Rotko mākslas centrs, kas atrodas vēsturiska pieminekļa “Daugavpils cietoksnis” teritorijā. Pirmo mākslas centra apmeklēšanu „Marka Rotko centrs” (KS-21, TS-21) mēs apvienojām ar ekskursiju pa cietoksni, bet pēc jaunās ekspozīcijas atklāšanas mūsu pasākumi

„Marka Rotko centrs: Jaunā ekspozīcija” (ATS-41, PR-41, TT-41, TT-21, V-41, KV-41, EM-41, KSV-11, L-41, KS-11) bija veltīti pastāvīgai un jaunai mākslas centra ekspozīcijām. Protams, ekskursijas centrā bija Daugavpilī dzimuša pasaules slavena avangardista Marka Rotko darbi. Pateicoties muzeja darbiniekiem, viņu jautājumiem un komentāriem, mūsu audzēkņiem izdevās nopietni pietuvināties abstraktas glezniecības saprašanai, bet dažiem pat atrast sevī abstraktas mākslas iekšējas nepieciešamības izjūtu.

Visi pasākumi bija organizēti kā mācību vai audzināšanas procesa sastāvdaļa, un mēs ceram, ka visiem audzēkņiem izdevās ar to papildināt savas zināšanas un dvēseles krājumus.